12.11.14

TIPS: Do's and don'ts on a daily basis

Ik ga vertellen hoe ik totaal faal in school en waarom, en hoe ik het vanaf nu ga aanpakken. Komen dit soort problemen je bekend voor?
 
Iedereen heeft wel eens te maken met stress. Hadassah heeft al eerder een blogpost gemaakt over hoe je stress te lijf kan gaan, als je dat interessant vind, lees die dan ook nog even. Ik ga nu niet kopiëren en plakken wat zij heeft verteld, maar ik ga wel wat dingen noemen die bij mij vaak stress en ongeorganiseerde situaties veroorzaken.

In mijn familie noemen we het op z'n leeuwesteintjes; iedereen deed een niveau op vmbo en deed niets voor school omdat ze het op hun sloffen haalden. Ik ben wel een beetje een uitzondering. Ik doe alles op school wel lekker rustig aan (wat betekend de avond of ochtend van te voren leren voor een grote wiskunde toets), maar mijn probleem is dat ik het vwo niet haal door zo mijn leven te leven. Het jaar is amper begonnen en de helft van mijn cijfers zijn al rood. Dit is me eerder over komen een paar jaar terug, ik kwam er wel weer boven op, maar met m'n hakken over de sloot.
 
Het is natuurlijk mijn eigen schuld dat ik het zo ver laat komen elke keer. Maar ik stapte vanochtend met mijn goede been uit bed, want ik ben van plan het een en ander te gaan veranderen in mijn leven.
 
Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je een rommelige kamer hebt, je in je hoofd ook rommelig bent. Dit komt mij zeer bekend voor. Vorig jaar was mijn kamer elke dag een bende van hier tot jewelste. Ik had nooit zin om het op te ruimen en leerde dus maar beneden, waar gillende kinderen en vallend bestek het geval was. Ik kon me beneden ook niet concentreren dus liet ik het maar gewoon gaan, dan maar niet hoor, I tried, was mijn excuus. Maar voor wie excuseerde ik mijzelf eigenlijk? Ik maakte excuses voor mezelf zodat ik me niet schuldig ging voelen, dat werkte totdat ik de zoveelste 3 weer op mijn bureau geschoven kreeg. Dus punt 1 is besloten:
Rommelige kamer; NO MORE!
 
Als mijn kamer georganiseerd is en ik alles makkelijk kan vinden, wordt het al een stuk rustiger in mijn hoofd. Dan nog het leren. Bij leren komt meer kijken dan alleen een boek open slaan en even doorlezen. Ik moet opdrachten maken, samenvattingen schrijven over 100 bladzijdes en daarbij ook nog verslagen en presentaties voorbereiden. Dat werkt niet in één dag. Ik voel me nu net een van mijn oude zeur leraren, maar plannen is de oplossing. Ik maak to do lijstjes en dwing mezelf bijna om die te doen. Natuurlijk hoeft alles niet in één keer, ik wissel af met iets wat ik leuk vind, bijvoorbeeld een lekkere kop thee zetten en even op social media en dan na een kwartiertje ga ik weer verder met mijn to do list. Dus punt 2 (cliché) is:
Wat ik vandaag kan doen, laat ik niet tot morgen liggen!
 
Zoals vele van jullie misschien wel weten, volg ik een gezonde levensstijl. Nee, het is geen dieet. Ja ik eet ook wel eens bij de Mac Donalds. Sarah wat heeft een gezonde levensstijl nou te maken met stress en school? Nou, een gezonde levensstijl houdt niet alleen beweging en voedsel in, het gaat ook om een 'healthy mind'. Bij een gezonde levensstijl gaat het om georganiseerd werken en hobby's combineren. Ook is (alweer even een wetenschappelijk feitje) bewezen dat wanneer je gezond eet en ongeveer 2 keer in de week sport, je blijer wordt en meer zin hebt in sociale activiteiten, zoals school! Uit eigen ervaring kan ik vertellen, dat ik een stuk blijer ben wanneer ik een gezonde levensstijl doe. Ik heb ook wel eens dat het even een tijdje niet lukt, maar dan merk ik al snel dat al dat ongezonde eten en lui zijn zeer demotiverend is en effect heeft op mijn schoolleven. Wanneer ik let op mijn eten en regelmatig sport, ben ik een stuk blijer en gemotiveerder, mensen zien dat ook aan me en dat is fijn om te horen, daardoor krijg ik alleen maar meer motivatie om door te zetten! 
Wat hier ook wel bij aansluit is een winterdip. Misschien herken je het wel, hoe veel zin je ook hebt in pepernoten, chocolademelk en sweater weather, je voelt je lui en moe en de grijze wolken en regen doen je geen goed. Natuurlijk is het oké om je soms even wat minder te voelen, maar wanneer je het idee hebt dat dit met regelmaat terug komt, is het tijd voor verandering. Een dip betekend natuurlijk niet meteen dat je naar een psychiater moet omdat je klinisch depressief bent,  maar het is wel goed om er over te praten. Zoek iemand op wie je vertrouwd en vertel wat je dwars zit, dit lucht vaak op en van de ander kan je ook wat oppeppende woorden verwachten. Nu betrek ik dit onderwerp even bij mijzelf, ik merk vaak aan mezelf dat wanneer het koude seizoen begint ik het lastig vind om gezond te eten en regelmaat in mijn leven te houden. Griepjes komen en gaan en het liefst lig ik de hele dag in mijn bed. Maar zoals jullie al wel verwachten laat ik dat dit jaar niet gebeuren. Ik laat alle kleine tegenslagjes niet zomaar binnendringen in mijn goede humeur en instelling zodat het mij niet beïnvloed wanneer het om school en sociale contacten gaat. Mijn derde en laatste punt is dan ook:
It's all about the mindset!
 
Ik hoop je met dit verhaaltje enigszins te hebben gemotiveerd, als jij ook wel eens last hebt van dit soort dingen. Als je dit met je vrienden deelt zal je al snel zien dat jij lang niet de enige bent! Ik sta altijd open voor vragen, dus voel je vrij.
 
 

Liefs, Sarah



















































Geen opmerkingen:

Een reactie posten